De uitvoering van Mourned from Afar in Vriezenveen: een emotionele reis
Op vrijdagavond 8 november vond de uitvoering van mijn werk Mourned from Afar plaats in Vriezenveen, en het was een bijzonder moment dat ik graag wil delen. Het stuk, dat diep geworteld is in de emoties die de pandemie van 2020 heeft losgemaakt, werd uitgevoerd door een fantastisch orkest en indrukwekkende solisten. Hier deel ik mijn ervaring van die avond en geef ik meer informatie over het stuk.
Eerste indrukken tijdens de repetitie in Vriezenveen
Op dinsdag voor de uitvoering had ik het geluk om voor het eerst de solisten Roel Kok (bariton) en Melissa van Voorst (sopraan) te horen. Ondanks dat het orkest niet volledig was, klonk het al indrukwekkend. Dirigent Erik van de Kolk leidde het orkest in goede banen, en het was duidelijk dat het orkest zich volledig in het stuk had ingeleefd.
Daarnaast had ik de kans om deel te nemen aan het programma Op Maat, waar ik geïnterviewd werd door Alfred Roelofs. Hij bracht me na het interview naar de repetitieruimte, waar ik het orkest en de solisten in actie zag. Het was een bijzonder moment om mijn werk tot leven te zien komen.
Vrijdag: De live-uitvoering van Mourned from Afar
De uitvoering op vrijdagavond was een onvergetelijke ervaring. Het orkest, nu op volledige sterkte, vulde de zaal in Vriezenveen en creëerde een diep emotionele sfeer. Het programma begon met This Cruel Moon van John Mackey, waarna Mourned from Afar de hoofdrol kreeg.
De 40 minuten durende uitvoering was een reis door de emoties die de pandemie teweegbracht. Het orkest speelde met zoveel passie en precisie, en de solisten wisten de emotie in het stuk perfect over te brengen. Het was alsof ik opnieuw werd meegenomen naar de tijd van verlies, eenzaamheid, solidariteit en hoop. Het voelde bijna surrealistisch om mijn eigen muziek in een live-uitvoering te horen, maar tegelijkertijd was het een moment van catharsis en reflectie.
Over Mourned from Afar: Het verhaal achter het werk
Mourned from Afar is een soort requiem voor de tijden die we doormaakten tijdens de pandemie. Het stuk is ook een persoonlijk testament van de emoties en strijd die ik zelf heb doorgemaakt. De tekst is geschreven door Monique Bronkhorst en is in drie talen: Duits, Frans en Italiaans. Dit voegt een extra dimensie toe aan het werk en benadrukt de universele thema’s van verlies en hoop.
Het stuk bestaat uit verschillende delen, variërend van solo’s voor sopraan en bariton tot duetten en intermezzo’s voor harmonieorkest. De transities tussen de gezongen delen vormen het verbindende element, wat het werk een muzikaal en emotioneel geheel maakt.
De titel Mourned from Afar verwijst naar een gedeelte van de tekst: “op afstand beweend, geliefd, gemist,” uit het Lament. Dit gevoel van afstand en gemis was een thema dat velen van ons tijdens de pandemie hebben ervaren.
De betekenis van Mourned from Afar voor de toekomst
De uitvoering van Mourned from Afar was niet alleen een herinnering aan de moeilijke tijden van de pandemie, maar ook een bewijs van de kracht van muziek om ons door dergelijke periodes te helpen. Het orkest en de solisten in Vriezenveen hebben mijn werk tot leven gebracht op een manier die ik nooit had kunnen voorspellen.
Deze ervaring herinnert me eraan waarom muziek zo’n krachtig medium is. Het stelt ons in staat om emoties uit te drukken die soms te groot zijn voor woorden. Het is mijn hoop dat Mourned from Afar blijft resoneren bij de luisteraars en hen helpt om hun eigen ervaringen te verwerken.
Een onvergetelijke ervaring in Vriezenveen
De uitvoering van Mourned from Afar in Vriezenveen was een diep emotionele ervaring voor mij als componist. Het was een eer om mijn werk te delen met het publiek en te zien hoe het orkest, de dirigent en de solisten mijn visie tot leven brachten. Het herinnert me waarom ik componist ben en waarom muziek zo’n krachtig middel is om onze diepste gevoelens uit te drukken. Ik ben dankbaar voor deze gelegenheid en voor de prachtige uitvoering die in Vriezenveen plaatsvond.