ACHTER DE MUZIEK
In Achter de Muziek praat ik met componisten, dirigenten en muzikanten uit de blaasmuziek sector.
-
S02E04: Jong talent uitdagen bij Fulkaan – Miriam Stoffelsma & Renske Wijma
In deze aflevering praat componist en dirigent Geert Jan met Miriam Stoffelsma en Renske Wijma over het Fulkaan Kollektyf en de Fulkaan Simmer Akademy. Fulkaan wil jonge talenten en kunstprofessionals uitdagen om te experimenteren! Samen met bekende muzikanten organiseren zij clinics, masterclasses en workshops voor jonge, getalenteerde muzikanten van 12 tot 21 jaar in Noord-Nederland.
-
S02E03: Dirigeren is 80% psychologie – Frans-Aert Burghgraef
In deze aflevering praat dirigent en componist Geert Jan Kroon met Frans-Aert Burghgraef over dirigeren. Frans-Aert is dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel “Johan Willem Friso”. Ze praten over het verleden van Frans-Aert en zijn opvattingen over dirigeren. Frans-Aert vertelt ook hij zijn baan er bij de KMKJWF uitziet en hoe een werkdag er dan…
-
S02E02: Leiderschap en dirigeren – Kevin Houben
In deze aflevering praat Geert Jan Kroon met Kevin Houben over zijn eerste stappen in de muziek en hoe dat uitgroeide tot zijn carrière als componist en dirigent. Kevin vertelt hier openhartig over zowel de fijne als moeilijke momenten die je meemaakt als dirigent. Ook praten ze over zijn visie op leiderschap en dirigeren en…
-
S02E01: Oefenpraktijk en tips voor cornettisten – Robert Ernest
In deze aflevering praat dirigent en componist Geert Jan Kroon met Robert Ernest. Robert is principal cornet bij de Provinciale Brassband Groningen. In deze aflevering praten ze over hoe Robert is begonnen met muziek maken en hij zich heeft opgewerkt tot de eerste stoel in een top brassband. Hij vertelt over zijn oefenpraktijk en geeft…
-
The Stoic Conductor: Philosophy and the Art of Conducting
The Stoic conductor integrating an age-old philosophy into the conductor’s work I’m interested in the idea of the Stoic conductor. I started reading further, especially as a result of the number of podcasts I have made, and in particular the podcast with Kevin Houben. By reading various books and articles, I returned to one of…
-
Workshop conducting with Philip Harper
Workshop conducting with Philip Harper Last weekend (February 24, 2024), eight conductors had a conducting workshop with conductor and composer Philip Harper. And I chose this workshop to also work on my conducting. And especially after the podcast I made with him, I wanted to see his working method in person. Conducting is listening Harper…
Dirigent en componist
Hoi, ik ben Geert Jan. Na een leven in de ICT was ik er klaar mee. Ik wilde mijn droom: een carrière in de muziek, gaan verwezenlijken. Na de studie Kunst, Cultuur en Media en Muziekwetenschap ben ik in 2012 gaan dirigeren en componeren. Sinds dat moment ben ik steeds meer in het muziekleven gaan werken en ben tegenwoordig full-time dirigent en componist. Maar ik ben voor mijn gevoel nooit uitgeleerd en heb daarom nog diverse cursussen en lessen gevolgd, waaronder compositie.
Maar ook nu ben ik nog niet uitgeleerd. Daarom ben ik de podcast Achter de Muziek begonnen om nog meer te leren over de muziekwereld en het vak van dirigent en componist.
In mijn werk vertel ik graag verhalen en wil ik creatief en positief te werk gaan. Dit vertaalt zich in mijn werk als dirigent in de programma’s en aanpak in de repetities. En als componist vertel ik graag het verhaal van de opdrachtgever of soms mijn eigen verhaal door middel van muzieknoten.
Referenties
“Geert Jan Kroon is a composer to keep an eye on – a fresh mind with a great sense of motivic music. Having worked with him several times, I am always fascinated by his innovative ideas and professional work”
Captain Philipp Werlen (Conductor of the Swiss Army Brass Band)
“Sfeervol en uitdagend, wordt een aanwinst in het repertoire voor hoorn en fanfare!”
Fokke van Heel (1ste Hoornist NedPho)
“Each [work] is underpinned by a connection to original ideas and themes – ones that are not tossed away thoughtlessly as the works progress: The linear development of the music is bold and malleable, enabling the listener to understand the what, why and how he has developed the inspiration.”
“At a time when emerging composers are finding it increasingly difficult to get their voices heard in the brass band world, it’s good to talk to a Dutchman who is determined to gain recognition by linking hard work to a desire not to lose his musical identity.”
Iwan Fox in An emerging Dutch voice
“His thrilling and beautifull writing proved to be something of an audience favorite.”
Thomas Dunne in Brass Band World, Issue 255, june 2016
“Special compliment for the choice of test pieces. I particularly experienced the work Saint Lambert by Geert Jan Kroon as a good test piece.”
Bob Childs in Greidebrass Spannum & Euphonia Ternaard winnaars GSF